Management Costs as a Manifestation of Transaction Costs in Hierarchical Structures for the Coordination of Production and Exchange Processes
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0501Keywords:
management costs, transaction costs, new institutional economics, process managementAbstract
According to the assumptions of representatives of institutional economics, enterprises as market institutions exist due to the existence of transaction costs in the processes of market exchange. The hierarchical structures of enterprises limit their occurrence and thus they are by definition more effective than the coordination of exchange by a market mechanism. The creation and maintenance of such structures also bring about costs. These are generally management costs, some of which are transaction costs. They result from imperfections of internal processes, information asymmetry, the division and establishment of property rights, opportunistic behaviour or specific resources involved in these processes. The article looks at the problems of management costs perceived from the institutional point of view, as transaction costs and an indication of the broad applicability of this approach, especially in the context of new phenomena and processes based mainly on modern technologies and the mechanisms of co-creating value. The considerations are of a conceptual character and are based on the achievements of various scientific disciplines.
Downloads
References
Borden N. H., Kotler P. (1973), Marketing Management: Analysis, Planning and Control, “Journal of Marketing”, vol. 37 (1), no. 110, https://doi.org/10.2307/1250783. DOI: https://doi.org/10.2307/1250783
Business D. (2017), Equal Opportunity for All, International Bank for Reconstruction and Development, The World Bank, doingbusiness.org, Washington.
Cooper R., Kaplan R. (2000), Zarządzanie kosztami i efektywnością (Managing costs and effectiveness), Dom Wydawniczy ABC, Kraków.
Ćwiklicki M. (2005), Ewolucja zrównoważonej karty wyników (The evolution of the balanced scorecard), “Przegląd Organizacji”, vol. 6. DOI: https://doi.org/10.33141/po.2005.06.06
Epstein M. J., Kumar P., Westbrook R. A. (2000), The Drivers of Customers and Corporate Profitability Modeling, Measuring and Managing the Causal Relationships, “Advances in Management Accounting”, vol. 9.
Fischer M. (1993), Neue Institutionenlehre als Antwort auf Kritik an der Neoklassik (in:) Make-or-Buy-Entscheidungen im Marketing, Springer Nature, Gabler Verlag, Wiesbaden. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-322-90718-9_3
Gabrusewicz W., Sowińska A., Poetschke H. (1996), Rachunkowość zarządcza (Management accounting), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Griffin R. W. (2009), Podstawy zarządzania organizacjami (The fundamentals of organisational management), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Hardt Ł. (2009), Ekonomia kosztów transakcyjnych – geneza i kierunki rozwoju (The genesis and development of transaction costs economics), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323510499
Holm M. (2012), Customer Profitability Measurement Models: Their Merits and Sophistication across Contexts, Copenhagen Business School, Frederiksberg.
Komańda M. (2012), Bogactwo w klasycznym nurcie zarządzania (Wealth in classical management) (in:) Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej. Teoretyczne ujęcie dobrobytu (Accomplishments in modern economic thought — the theoretical approach to wealth), Studia Ekonomiczne, vol. 101, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.
Langlois R. N. (1989), What Was Wrong with the Old Institutional Economics (and What Is Still Wrong with the New)?, “Review of Political Economy”, vol. 1, no. 3, https://doi.org/10.1080/09538258900000022. DOI: https://doi.org/10.1080/09538258900000022
Łada M. (2011), Pomiar ekonomiczny zorientowany na relacje z klientami we współczesnej rachunkowości (Economic measurement of customer relations in contemporary accounting), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Małysz J. (2003), Instytucje a koszty transakcyjne w świetle neoinstytucjonalnej ekonomii (Institutions and transaction costs in the light of the neo-institutional economy), “Ekonomista”, nr 3.
Martyniak Z. (2002), Historia myśli organizatorskiej. Wybitni autorzy z zakresu organizacji i zarządzania w pierwszej połowie XX wieku (The history of organisational thought. Outstanding authors in the field of organisation and management in the first half of the 20th century), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Mathiesen H. (1997–2002), Encycogov, Encyclopedia of Corporate Governance, http://e.viaminvest.com.
Nowe kierunki organizacji i zarządzania (The new directions of the organisation and management) (2012), M. Kostera, B. Glinka (eds), Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Nowosielski S. (2009), Podejście procesowe w organizacjach (The process approach in organisations), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Perechuda K. (2000), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości: koncepcje, modele, metody (Business management of the future: Concepts, models, methods), Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Richter R., Furubotn E. G. (2003), Neue Institutionenökonomik: eine Einführung und kritische Würdigung, Mohr Siebeck, Tübingen.
Shah M. (2007), Conceptual Framework of Transaction Cost (in:) Analysis of Transaction Cost (ProQuest ebrary.Web. 30 October 2014), Sunrise Publishers and Distributors, Jaipur.
Sobańska I. (2010), Aspekty rozwoju rachunku kosztów w praktyce (Aspects of the development of cost accounting in practice), “Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, vol. 56, no. 112.
Sobańska, I. (2011), Ocena systemów rachunku kosztów w zarządzaniu kosztami i sprawozdawczości finansowej (Evaluating cost accounting systems in cost management and financial reporting) (in:) I. Sobańska, M. Turzyński (eds), Rachunkowość, audyt i kontrola w zarządzaniu (Accounting, auditing and control in management), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Stabryła A. (2012), Podejście procesowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem (The process approach in business management), “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, no. 880.
Stankiewicz W. (2012), Ekonomia instytucjonalna. Zarys wykładu (The institutional economy – an outline of the lecture), wyd. 3 uzupełnione, Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa.
Sułkowski Ł., Czakon W. (2011), Rodzaje teorii w zarządzaniu (The types of theory in management) (in:) W. Czakon (ed.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu (The basics of research methodology in management sciences), Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Teoria rachunkowości. Podstawa nauk ekonomicznych (Accounting theory – the foundation of the economic sciences) (2014), M. Dobija (ed.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Vargo S. L., Lusch R. F. (2016), Institutions and Axioms: An Extension and Update of Service-dominant Logic, “Journal of the Academy of Marketing Science”, vol. 44, no. 1. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-015-0456-3
Wang N. (2003), Measuring Transaction Costs: An Incomplete Survey, Ronald Coase Institute, Working Paper, vol. 2.
Williamson O. E. (1998), Ekonomiczne instytucje kapitalizmu (The economic institutions of capitalism), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce (Contemporary methods of management in theory and practice) (2011), M. Hopej, Z. Kral (eds), Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Zbroińska B. (2009), Publiczne koszty transakcyjne instytucji systemu podatkowego (Public transaction costs of tax system institutions), “Gospodarka Narodowa”, vol. 11–12. DOI: https://doi.org/10.33119/GN/101254
Zbroińska B. (2013), Wkład ekonomii kosztów transakcyjnych i teorii kontraktów do nauki o zarządzaniu (The economics of transaction costs and contract theory – their contribution to management science), “Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae”, nr 2.
Ziębicki B. (2007), Benchmarking w doskonaleniu organizacji usług użyteczności publicznej (Benchmarking in improving the organisation of public services), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Ziębicki B. (2014), Efektywność organizacyjna podmiotów sektora publicznego (Organisational effectiveness of public sector entities), Wydawnictwo Uniwersystetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Zimniewicz K. (1999), Współczesne koncepcje i metody zarządzania (Contemporary concepts and management methods), PWE, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cracow Review of Economics and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.