The Economic Conditions of Household Consumption Behaviour in Poland in the Years 2006–2015
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0973.0102Keywords:
household, consumption, globalisation, consumer sentimentAbstract
The objective of this study is to determine factors of consumer behaviour with a particular emphasis on economic ones. Taking into account the characteristic conditions in which modern households operate, an attempt is made to identify those factors that operate not only on micro and/or macroeconomic scales, but also on a global scale. The study analyses the determinants of consumer behaviour in Polish households from 2006 – at which point they began to gradually feel the effects of accession to the European Union. Preliminary results indicate that changes in consumption across Polish households were influenced not only by changes in those homes’ financial situation, in the form of increased income or asset value, but also in the current and expected economic situation in Poland as well as the rest of the world.
Downloads
References
Badania budżetów gospodarstw domowych w 2006 r. (2007), GUS, Warszawa.
Badania budżetów gospodarstw domowych w 2015 r. (2016), GUS, Warszawa.
Bauman Z. (2000), Globalizacja, PIW, Warszawa.
Becker G.S. (1990), Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa.
Bohlen B., Carlotti S., Mihas L. (2010), How the Recession Has Changed US Consumer Behavior, „McKinsey Quarterly”, vol. 1.
Bywalec C. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Bywalec C. (2012), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, PWE, Warszawa.
Bywalec C., Rudnicki L. (2002), Konsumpcja, PWE, Warszawa.
Deaton A.S. (1974), Reconsideration of the Empirical Implications of Additive Preferences, „Economic Journal”, vol. 84, nr 334, https://doi.org/10.2307/2231258. DOI: https://doi.org/10.2307/2231258
Desvaux G., Regaout B., Labaye B., Yu F., Mednonca L. (2009), Beating the Recession: Buying into New European Consumer Strategies, McKinsey Global Institute.
Douglas M., Isherwood B. (1996), The World of Goods, Routledge, London.
Drabik I. (2011), Tendencje zmian zachowań konsumentów na rynku globalnym, Lviv Polytechnic National University Institutional Repository, http://ena.lp.edu.ua (data dostępu: 12.07.2016).
Graham J. (2010), Critical Thinking in Consumer Behavior: Cases and Experiential Exercises, Prentice Hall, New Jersey.
Grotowska-Leder J. (2011), Zaradny, czy bezradny? Strategie życiowe współczesnych Polaków w świetle wybranych wyników badań ogólnopolskich, „Zeszyty Naukowe PTE”, nr 9.
Hermann S. (2009), The Crisis and Consumer Behavior: Eight Quick Solutions, „Journal of Consumer Behavior”, vol. 8.
Hodoly A. (1971), Gospodarstwo domowe i jego rola społeczno-ekonomiczna, KiW, Warszawa.
Informacja GUS o metodologii szacunków kwartalnych produktu krajowego brutto, http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/informacja_metedologia_szac_kw_pkb.pdf (data dostępu: 15.11.2016).
Koniunktura konsumencka. Lipiec 2016 r. (2016), GUS, Warszawa, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/koniunktura/koniunktura/koniunktura-konsumencka-lipiec-2016-roku,1,41.html (data dostępu: 15.08.2016).
Luszniewicz A. (1972), Statystyka poziomu życia ludności, PWE, Warszawa.
Nowak J. (2012), Social media jako sieci obiegu przekazów medialnych, „Nowe Media”, nr 3. DOI: https://doi.org/10.12775/NM.2012.001
Palska H. (2000), Styl życia. Stan badań i nowe potrzeby badawcze (w:) Homo eligens, Księga Jubileuszowa prof. Andrzeja Sicińskiego, IFiS PAN, Warszawa.
Polityka makroekonomiczna w warunkach kryzysu i jej pływ na gospodarkę. Teoria i praktyka (2011), red. Z. Dach, Wolters Kluwer, Warszawa.
Rachocka J. (2003), Dekonsumpcja, domocentryzm, ekologizacja życia – nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych (w:) Problemy globalizacji gospodarki, red. T. Bernat, PTE, Szczecin.
Sytuacja finansowa sektora gospodarstw domowych w IV kw. 2015 r. (2016), nr 02/16 (lipiec 2016 r.), Instytut Ekonomiczny NBP, Warszawa.
Sytuacja finansowa sektora gospodarstw domowych w II kw. 2016 r. (2016), nr 04/16 (listopad 2016 r.), Instytut Ekonomiczny NBP, Warszawa.
Szczepański J. (1981), Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa.
Zalega T. (2008a), Konsumpcja w gospodarstwach domowych o niepewnych dochodach a teorie konsumpcji, „Ekonomista”, nr 6.
Zalega T. (2008b), Konsumpcja w gospodarstwach domowych o niepewnych dochodach, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Zalega T. (2011), Wpływ kryzysu na postawy i zachowania gospodarstw domowych wysokodochodowych, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 18.
Zalega T. (2013), Wpływ kryzysu na konsumpcję i zachowania konsumpcyjne gospodarstw domowych, „Problemy Zarządzania”, nr 1. DOI: https://doi.org/10.7172/1733-9758.2013.16.4