Psychosocial Determinants of the Organisational Engagement
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0951.0301Keywords:
engagement, organisation, prosocial mechanisms, subjectivity, mental predispositionsAbstract
The article shows that the desired high level of organisational engagement is most strongly revealed when social factors influencing human capital are considered. A prosocial environment, in which one acts with the feeling of personal participation and responsibility for one’s actions, and the results of those actions, triggers an emotional approach to the engagement process and personal determinants of professional capability. These factors are responsible for increased quality and effectiveness of actions to a significant extent. Pursuant to these assumptions, selected mechanisms of the prosocial stimulation of employee engagement – participation, information and community – were analysed. These mechanisms enable action, information to be shared and participating in organisational engagement. The positive results of using the mechanisms on the functioning of organisations were pointed out.Downloads
References
Adamska-Chudzińska M. [2012], Uwarunkowania sprawności zawodowej człowieka w organizacji. Aspekt prospołeczny, Zeszyty Naukowe, Seria Specjalna: Monografie, nr 206, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Aggarwal R., Simkins B.J. [2001], Open Book Management – Optimizing Human Capital, „Business Horizons”, vol. 44, nr 5, http://dx.doi.org/10.1016/s0007-6813(01)80055-0. DOI: https://doi.org/10.1016/S0007-6813(01)80055-0
Bąk M., Bednarz P., Kulawczuk P., Rataj R., Szcześniak A., Zając P. [2007], Analiza korzyści ekonomicznych ze stosowania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w polskich przedsiębiorstwach. Streszczenie i wnioski [w:] Wpływ społecznej odpowiedzialności biznesu i etyki biznesu na zarządzanie przedsiębiorstwami, red. P. Kulawczuk, A. Poszewiecki, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Warszawa.
Chabior J. [2014], Potencjał biznesowy zaangażowanych pracowników, „HR Mobilny”, http://hrmobilny.pl/artykuly-hr/potencjal-biznesowy-zaangazowanych-pracowników/ (dostęp: 4.08.2014).
Gilbert D. [2012], Naukowa teoria uśmiechu, „Harvard Business Review Polska”, nr 112.
Juchnowicz M. [2012], Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa.
Kanter R.M. [2009], SuperCorp: How Vanguard Companies Create Innovation, Profits, Growth and Social Good, Crown Business, New York.
Kanter R.M. [2012], Myślenie, które wyróżnia dobre firmy, „Harvard Business Review Polska”, nr 112.
Kidwell R.E., Scherer P.M. [2001], Layoffs and Their Ethical Implications under Scientific Management, Quality Management and Open-book Management, „Journal of Business Ethics”, vol. 29, nr 1, http://dx.doi.org/10.1023/A:1006455228312. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1006455228312
Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości [1999], red. A. Gałdowa, Psychologia Osobowości, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Meyer J.P., Allen N.J. [1991], A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment, „Human Resource Management Review”, vol. 1, nr 1, http://dx.doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-z. DOI: https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z
Mintzberg H. [2012], Przekształcenie firm we wspólnoty, „Harvard Business Review Polska”, nr 112.
Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Kryzys finansów publicznych – przyczyny, implikacje, perspektywy spójności społeczno-ekonomicznej [2013], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, nr 31, red. M.G. Woźniak, Rzeszów.
Pervin L.A. [2002], Psychologia osobowości, GWP, Gdańsk.
Peters T.J., Waterman R.H. [2011], W poszukiwaniu doskonałości w biznesie. Doświadczenia najlepiej zarządzanych firm Ameryki, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
Pocztowski A. [2008], Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. [2007], Psychologia rozwoju człowieka, t. 1: Zagadnienia ogólne, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Spik A., Klincewicz K. [2008], Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi – zaangażowanie organizacyjne [w:] Nowe kierunki w zarządzaniu, red. M. Kostera, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Spreitzer G., Porath Ch. [2012], Jak zadbać o trwałą efektywność personelu, „Harvard Business Review Polska”, nr 112.
Tomaszewski T. [1998], Główne idee współczesnej psychologii, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Cracow Review of Economics and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.