Location Extraurban Transport Accessibility in the Context of Building-up the Location Attractiveness of the Metropolises in Poland – The Example of the Małopolska Voivodeship

Authors

  • Michał Kudłacz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Gospodarki i Administracji Publicznej

DOI:

https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0935.1104

Keywords:

local development, metropolisation, development policy, transport accessibility, development of communication

Abstract

This article's basic assumption, and starting point, is that there is a strong correlation between accessibility (the availability of transport) and the territorial potential of an economy. Increased accessibility is one of the most important goals for metropolis authorities, central government representatives and key EU officials alike. The article shows the intentions of different levels of public administration representatives for how they would like to use the communication infrastructure to speed up regional and local social-economy indicators. Accomplishing that goal is especially important for metropolises which seek to join the global network of potential exchange. It is also important for governments because the strongest cities are "the mirrors" of the strength of the national economy. Economic strength is important for regions as well as metropolitan areas and metropolitan centre officials because they would like to attract potential. The article reviews the possibilities and solutions for building transport links to improve the economic potential of the most powerful cities in Poland.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ekspercki projekt koncepcji zagospodarowania przestrzennego do roku 2033 [2013], Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa,

Izdebski H. [2008], Samorząd terytorialny, podstawy ustroju i działalności, LexisNexis, Warszawa.

Jałowiecki B. [2000], Społeczna przestrzeń metropolii, Scholar, Warszawa.

Krajowa strategia rozwoju regionalnego do roku 2020 [2010], Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Miłaszewicz D., Ostapowicz B. [2011], Warunki zrównoważonego rozwoju transportu w świetle dokumentów UE, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, nr 24, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.

Saasen S. [2005], The Global City: Introducing a Concept, „Brown Journal of World Affairs", vol. 11, nr 2, Chicago.

Strategia rozwoju Małopolski na lata 2011-2020 [2011], Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków.

Strategia rozwoju Polski Południowej do roku 2020 [2014], Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa.

Strategia rozwoju transportu do roku 2020 [2013], Ministerstwo Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej, Warszawa.

Szczepański M.S., Jałowiecki B. [2002], Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar, Warszawa.

Utrzymać Europę w ruchu, zrównoważona mobilność dla naszego kontynentu [2005], Komisja Europejska, Bruksela.

Założenia Krajowej Polityki Miejskiej [2013], Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Downloads

Published

03-12-2015

Issue

Section

Articles

How to Cite

Kudłacz, M. (2015). Location Extraurban Transport Accessibility in the Context of Building-up the Location Attractiveness of the Metropolises in Poland – The Example of the Małopolska Voivodeship. Krakow Review of Economics and Management Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego W Krakowie, 11(935), 59-77. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0935.1104