The Innovation Activities of Enterprises in Lubelskie Voivodeship – Research Results
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2014.0930.0608Keywords:
innovation, research and development (R D), innovativeness of companies, product innovationsAbstract
The paper presents an analysis and evaluation of enterprise innovation on the basis of data obtained using computer-assisted telephone interviewing (CATI). The main objective of the study was to investigate the innovation activity of 256 enterprises located in Lubelskie Voivodeship in 2012. An additional research objective was to compare the results with previous studies. The survey results show a slight decline in the innovation implemented in enterprises located in the region. A more optimistic sign is the increase in the number of enterprises that have started preparatory or design processes associated with the development of new products, processes or organisational solutions.
Downloads
References
Bloch C. [2005], Innovation Measurement: Present and Future Challenges, Working Paper from The Danish Centre for Studies in Research and Research Policy, June.
Chiesa V. i in. [2009], Performance Measurement of Research and Development Activities, „European Journal of Innovation Management”, vol. 12, nr 1. DOI: https://doi.org/10.1108/14601060910928166
Drucker P. [1999], The Discipline of Innovation, „Harvard Business Review”, vol. 76, nr 6.
GUS [2007], Nauka i technika w 2006 r., Warszawa.
Kijek T. [2013], Wpływ nakładów na innowacje (działań projektowych, przygotowawczych, nowych procedur itp.) na wdrażanie innowacji oraz trendy/zmiany w nakładach innowacyjnych (w tym sektora rolnego), KIL, Lublin.
Łącka I. [2009], Jednostki badawczo-rozwojowe partnerami innowacyjnych MŚP [w:] Warunki skutecznej współpracy pomiędzy nauką a przedsiębiorstwami, red. M. Bąk, P. Kulawczuk, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Krajowa Fundacja Kultury Przedsiębiorczości – Gdynia, Warszawa.
Martensen A. i in. [2007], Measuring and Diagnosing Innovation Excellence – Simple contra Advanced Approaches: A Danish Study, „Measuring Business Excellence”, vol. 11, nr 4, http://dx.doi.org/10.1108/13683040710837928. DOI: https://doi.org/10.1108/13683040710837928
OECD and Eurostat [2005], Oslo Manual, Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3rd ed., Paris.
Rószkiewicz M. [2002], Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rydzewski P. [2012], Badanie przedsiębiorców, Ekspertyza naukowa zrealizowana w ramach „III Cyklu Badawczego. Kapitał Intelektualny Lubelszczyzny 2010–2013 w kontekście analiz statystycznych”, http://www.kil.lubelskie.pl/wp-content/uploads/2012/06/Analiza-statystyczna-badanie-przedsi%C4%99biorcC3%B3w.pdf (data dostępu: 27.08.2013).
Schumpeter J. [1960], Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
Wiśniewska J. [2005], Teoretyczne aspekty rozprzestrzeniania sie innowacji [w:] Innowacje w działalności przedsiębiorstw w integracji z Unią Europejską, red. W. Janasz, Difin, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Cracow Review of Economics and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.