Mission and Values as an Institution of a Company’s Internal Architecture
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2022.0996.0207Keywords:
mission and values in the company, family business, founder mentality, internal architecture of the organisationAbstract
Objective: The aim of the research is to analyse the attitudes of entrepreneurs towards the importance of a company mission and values. Sources of inspiration for entrepreneurs were searched for in the implementation of this intangible element of the company’s internal architecture. The impact of the mission and values on the sustainability of economic organisations is discussed.
Research Design & Methods: The goal was achieved on the basis of qualitative research in the form of interviews conducted among entrepreneurs from the micro, small and medium-sized enterprise sector. During the interviews, entrepreneurs were given the opportunity to speak freely. The calls were recorded in the years 2017–2019 and 2020–2021.
Findings: Entrepreneurs often accept their company’s mission and values as part of its legacy. These aspects of the business are often a natural outgrowth of the process of taking over a family business from the previous generation. Some entrepreneurs consider them to be a “sentimental” factor that disturbs business, and therefore dismiss them as an unnecessary burden. Despite this, the mission and values are evident in these companies, and implemented and honored through developed rules of conduct. In the second group of companies, these intangible elements of the company’s internal architecture are implemented under the influence of external factors that result from the need to enrich the company’s marketing message.
Implications / Recommendations: The results of the research lead to the conclusion that, in the light of consumer awareness of the need to respect Earth’s resources, entrepreneurs accept their company’s mission and values as an intangible element supporting the efficiency of managing today and contributing to the future.
Contribution: The research supplements the disciplines of economics, finance, and management and quality science with its analysis of the intangible (cultural) factor of internal company architecture.
Downloads
References
Bugdol M. (2010), Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Filipiak J., Domaradzki K. (2022), Dlaczego się udało. Filozofia i strategie twórcy Comarchu, Znak, Kraków.
Gołębiowski T. (2001), Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Difin, Warszawa.
Hamel G., Breen B. (2008), Zarządzanie jutra. Jakie jest twoje miejsce w przyszłości?, Red Horse, Lublin.
Hausner J. (2019), Społeczna czasoprzestrzeń gospodarowania. W kierunku ekonomii wartości, Wydawnictwo Nieoczywiste, Siedliska.
Klimczak B. (2011), Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Kochanowicz J. (2010) Wprowadzenie (w:) Kultura i gospodarka, red. J. Kochanowicz, M. Maroda, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. (2010), Marketing 3.0. Dobry produkt? Zadowolony klient? Spełniony człowiek!, MT Biznes, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118257883
Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. (2021), Marketing 5.0. Technologie Next Tech, MT Biznes, Warszawa.
Koźmiński A.K. (2016), Wyobraźnia ekonomiczna, Poltext, Warszawa.
Koźmiński A.K., Noga A., Piotrowska K., Zagórski K. (2020), The Balanced Development Index for Europe’s OECD Countries, 1999–2017, Springer, New York. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-39240-6
Lewandowska A. (2020), Strategiczna logika firm rodzinnych. Model BELIEFS, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Moszkowicz M. (1993), Misja – doktryna przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji”, nr 1. DOI: https://doi.org/10.33141/po.1993.01.06
Obłój K. (2017), Praktyka strategii firmy. Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość, Poltext, Warszawa.
Pierścionek Z. (2003), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ritzer G. (2005), Makdonaldyzacja społeczeństwa, Muza, Warszawa.
Rybak M. (2004), Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szpakowski M.K. (2018), Przedsiębiorczość. Zarządzanie przedsiębiorstwem od A do Z, Knowledge Innovation Center, Zamość.
Sztompka P. (2002), Socjologia, Znak, Kraków.
Welch J., Welch S. (2010), Winning znaczy zwyciężać, Studio Emka, Warszawa.
Wilkin J. (2016), Instytucjonalne i kulturowe podstawy gospodarowania. Humanistyczna perspektywa ekonomii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Zbiegień-Maciąg L. (2013), Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Zielnicki K. (1990), Przyszłość oparta na kulturze organizacyjnej, „Przegląd Organizacji”, nr 10. DOI: https://doi.org/10.33141/po.1990.89.05
Zook Ch., Allen J. (2017), Mentalność założyciela jako podstawa sukcesu firmy, MT Biznes, Warszawa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.