Competency Requirements for HR Employees Working Remotely
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2021.0992.0206Keywords:
remote work, competences, HRM specialist, personnel managerAbstract
Objective: To present the competency requirements for employees in HR departments providing their work remotely.
Research Design & Methods: Qualitative research was conducted using content analysis. The research sample consisted of advertisements for remote work for positions related to HRM.
Findings: The study shows that most employers looking for remote-based HR employees require candidates to have qualifications necessary for remote work, which are the least required hard (technical) competencies.
Implications / Recommendations: Remote work is becoming a standard form of work, and requires employees to have additional competences to make them more effective. In order to create effective virtual teams, employers should take into account the competency requirements necessary for remote work at the recruitment stage.
Contribution: The list of universal competences for remote work presented in the article can be used by employers to define the requirements for candidates for various positions, and as a source of knowledge when constructing research tools to measure competencies for remote work.
Downloads
References
Cetnarowicz M. (2021), Rola i znaczenie pracy zdalnej dla gospodarki, firm oraz pracowników (w:) Księga rekomendacji oraz ekspertyzy. Praca zdalna 2.0. Rozwiązanie na czas pandemii czy trwała zmiana? (2021), Pracodawcy RP, https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2021/03/praca-zdalna-2-0-rekomendacje-i-ekspertyzy-v2.pdf (data dostępu: 25.03.2021).
Drwal S. (2020), Jak zorganizować pracę zdalną w działach HR i Agencjach Pracy?, https://hrappka.pl/blog/agencja-pracy/organizacja-pracy-zdalnej-w-hr-i-agencji-pracy (data dostępu: 21.03.2021).
Elkins E. (2020), 5 Core Competencies of a Successful Remote Worker, https://www.linkedin.com/pulse/5-core-competencies-successful-remote-worker-elijah-elkins/?articleId=6656573554957656064 (data dostępu: 11.03.2021).
Farrer L. (2020), Academic Research Proves 8 Skills Critical to Work-from-home Success, https://www.forbes.com/sites/laurelfarrer/2020/03/19/academic-research-proves-8-skills-critical-to-work-from-home-success/?sh=38537def24e3 (data dostępu: 12.04.2021).
Grenny J., Maxfield D. (2017), A Study of 1,100 Employees Found That Remote Workers Feel Shunned and Left Out, „Harvard Business Review”, https://hbr.org/2017/11/a-study-of-1100-employees-found-that-remote-workers-feel-shunned-and-left-out (data dostępu: 12.08.2020).
Guryn H. (2021), Czy działy HR zdały egzamin w czasie pandemii?, „Personel i Zarządzanie”, nr 2, https://hrstowarzyszenie.pl/czy-dzialy-hr-zdaly-egzamin-w-czasiepandemii/ (data dostępu: 15.04.2021).
Haapasalo H., Lohikoski P. (2013), Virtual Competencies and Knowledge Transfer in Global NPD: A Case Study, „International Journal of Management, Knowledge and Learning”, nr 2.
Haggerty Y., Wang N. (2009), Knowledge Transfer in Virtual Settings: The Role of Individual Virtual Competency, „Information Systems Journal”, vol. 19, nr 6, https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2008.00318.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2008.00318.x
Janta M. (2020), Nauczyciel (a)medialny? Kompetencje medialne nauczycieli i ich wykorzystanie w nauczaniu zdalnym, „Studia Paedagogica Ignatiana”, vol. 23, nr 4, https://doi.org/10.12775/spi.2020.4.004. DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2020.4.004
Krawczyk-Bryłka B. (2017), Kompetencje członków zespołu wirtualnego, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, vol. 48, nr 2, https://doi.org/10.18276/sip.2017.48/2-03. DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2017.48/2-03
Kubik I. (2020), Czy ludzie, których zatrudniasz, potrafią pracować zdalnie?, https://talentplace.pl/blog/dla-pracodawcow/czy-ludzie-ktorych-zatrudniasz-potrafia-pracowac-zdalnie (data dostępu: 11.03.2021).
Macoveiciuc A. (2020), 7 Essential Competencies Remote Employees Must Have, https://harver.com/blog/competencies-of-remote-employees/ (data dostępu: 17.04.2021).
Mierzejewska K., Chomicki M. (2020), Psychospołeczne aspekty pracy zdalnej. Wyniki badań przeprowadzonych w trakcie trwania pandemii COVID-19, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 3(987), https://doi.org/10.15678/znuek.2020.0987.0302. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2020.0987.0302
Moraes R.O., Watanuki H.M., Kiste G. (2016), A Proposal for the Development of Individual Virtual Competences, Conference Proceedings International Data and Information Management Conference (IDIMC 2016), https://www.researchgate.net/profile/Judith_Broady-Preston/publication/297702635_Developing_a_model_for_investigating_academic_libraries_as_learning_organisations/links/56e06c0f08aec4b3333d0bf1.pdf#page=73 (data dostępu: 10.01.2021).
Pół roku nowej normalności. Pracownicy i kandydaci o rynku pracy. Badanie Pracuj.pl (2020), https://media.pracuj.pl/111134-pol-roku-pandemii-wedlug-pracownikow-badaniepracujpl (data dostępu: 24.03.2021).
Praca zdalna w HR – jak to wygląda w praktyce?, https://hrnews.pl/praca-zdalna-w-hr-jakto-wyglada-w-praktyce/ (data dostępu: 22.03.2021).
Prossack A. (2020), 5 Must-have Skills for Remote Work, https://www.forbes.com/sites/ashiraprossack1/2020/07/30/5-must-have-skills-for-remote-work/?sh=6499e34333c4 (data dostępu: 22.03.2021).
Raport Capgemini: Przyszłość pracy – od modelu pracy zdalnej do hybrydowej (2021), https://capgeminipolska.prowly.com/122555-raport-capgemini-przyszlosc-pracy-od-modelu-pracy-zdalnej-do-hybrydowej (data dostępu: 8.02.2021).
The Remote Work Competency Model – Creating Success at Every Stage of Remote Work (2020), https://www.workplaceless.com/blog/remote-work-competency-model (data dostępu: 14.04.2021).
Remotely Academy (2021), https://remotely-academy.mn.co (data dostępu: 24.03.2021).
Rosalska M. (2020), Zarządzanie własną pracą. Kompetencja, która zyskuje na znaczeniu, https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/zarzadzanie-wlasna-praca-kompetencja-ktora-zyskujena-znaczeniu (data dostępu: 15.04.2021).
Sawatzky R., Sawatzky N.J. (2019), Remote Work: Competencies and Motivation, https://static1.squarespace.com/static/5b045109c258b4052b14cd0d/t/5c61d23c7817f7b585cf2a9a/1549914722779/Remote+Work+-+competencies+and+motivation.pdf (data dostępu: 22.03.2021).
Sliż P. (2020), Praca zdalna podczas epidemii COVID-19 w Polsce – wyniki badania empirycznego, „E-mentor”, vol. 85, nr 3, https://doi.org/10.15219/em85.1474, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/85/id/1474 (data dostępu: 26.03.2021). DOI: https://doi.org/10.15219/em85.1474
Watanuki H.M., Laurindo F.J.B., Moraes R.O. de (2015), Development of Individual Virtual Competences: Practices in Brazilian Companies, „RISUS – Journal on Innovation and Sustainability”, vol. 6, nr 2, https://doi.org/10.24212/2179-3565.2015v6i2p34-45, https://revistas.pucsp.br/risus/article/viewFile/26030/18677 (data dostępu: 18.03.2021). DOI: https://doi.org/10.24212/2179-3565.2015v6i2p34-45
Wojtaszczyk K. (2013), Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C – ocena na podstawie autodiagnozy studentów, „E-mentor”, vol. 49, nr 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.