Corporate Social Responsibility as a New Form of Social Dialogue
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0506Keywords:
responsibility in the philosophical perspective, Corporate Social Responsibility, dialogue, monologue, communicationAbstract
Built on a philosophical and social analysis, the paper’s thesis is that corporate social responsibility is a new form of social dialogue. To support the thesis, the features of social communication (on the level of colloquial language), features of philosophical dialogue, and features of corporate social responsibility dialogue are compared. Following the presentation of the corporate social responsibility dialogue, the anthropological, economic and social advantages of a dialogue between companies and their stakeholders is described. One conclusion the analysis led to is that, in the current social-economic situation, further economic development has been increasingly dependent on a company’s dialogue with its stakeholders. Further benefits a company can derive from conducting a responsible dialogue with stakeholders are also indicated.
Downloads
References
Bank Światowy (2006), Dev Common SDO, http://web.worldbank.org (data dostępu: 5.01.2017).
Barth K. (1991), Podstawowa forma człowieczeństwa, tłum. J. Zychowicz (w:) Filozofia dialogu, red. B. Baran, Znak, Kraków.
Bauman Z. (2000), Globalizacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Buber M. (1991), O Ja i Ty, tłum. J. Doktór (w:) Filozofia dialogu, red. B. Baran, Znak, Kraków.
Filek J. (2001), Filozofia jak etyka, Znak, Kraków.
Filek J. (2003), Filozofia odpowiedzialności XX w., Znak, Kraków.
Filek J. (2010), Medytacja o wolności (w:) J. Filek, Życie, etyka, inni, Homini, Kraków.
Filek J. (2011), Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Filek J. (2014), Etyka. Reinterpretacja, Homini, Kraków.
Finkielkraut A. (2005), Niewdzięczność. Rozmowa o naszych czasach, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Friedman M. (1970), The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits, „New York Time Magazine, 13 September.
Guczalska K. (2016), CSR. Sprzeczności, nadużycie etyczne, znaczenie idei (w:) „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 4(952), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0952.0403. DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2016.0952.0403
Jaspers K. (1965), Wolność i komunikacja, tłum. L. Kołakowski (w:) Filozofia egzystencjalna, red. L. Kołakowski i K Pomian, PWN, Warszawa.
Kant I. (1984), Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg, PWN, Warszawa.
Król M. (2008), Filozofia polityczna, Znak, Kraków.
Lévinas E. (2004), Substytucja (w:) Filozofia odpowiedzialności XX wieku, red. J. Filek, Kraków.
Mill. J.S. (1959), O wolności, tłum. A. Kurlandzka, PWN, Warszawa.
Ober J. (2013), Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, z. 65, Seria: Organizacja i Zarządzanie.
Paliwoda-Matiolańska A. (2009), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Principles for Business. The Caux Round Table (1994), http://www.cauxroundtable.org/index.cfm?menuid=8 (data dostępu: 5.01.2017).
Raport zrównoważonego rozwoju CEMEX Polska 2015–2016, Cemex Polska Sp. z o.o., http://raportyspoleczne.pl/biblioteka-raportow/?organizacja=18&industries=&title_term=&edycja=2017&filtered=yes (data dostępu: 5.01.2017).
Rok B. (2013), Podstawy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Rotengruber P. (2011), Dialogowe podstawy etyki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Steinmann H., Schreyogg G. (1992), Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem, tłum. L. Matran, Wrocław.
Sternberg E. (1998), Czysty biznes. Etyka w działaniu, tłum. P. Łuków, PWN, Warszawa.
Tischner J. (1981), Etyka solidarności, Znak, Kraków.
Wachowiak P. (2012), Jak prowadzić dialog z interesariuszami, „E-mentor”, nr 1(43), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/43/id/898 (data dostępu: 5.01.2017).