The Technical Efficiency of Russian Retail Companies: An Empirical Analysis
DOI:
https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0977.0511Słowa kluczowe:
przedsiębiorstwa handlu detalicznego, efektywność techniczna, zdolność kredytowa przedsiębiorstwa, SFA (stochastic frontier analysis), DEA (data envelopment analysis)Abstrakt
Tytuł artykułu: Efektywność techniczna rosyjskich przedsiębiorstw handlu detalicznego. Analiza empiryczna
Tematem artykułu jest analiza efektywności technicznej rosyjskich przedsiębiorstw handlu detalicznego w latach 2011–2015. Główny cel stanowi ocena efektywności technicznej rosyjskich przedsiębiorstw handlu detalicznego oraz określenie jej determinant i wpływu na zdolność kredytową. Zdaniem autorów artykułu efektywność techniczną można uznać za główną miarę wiarygodności kredytowej przedsiębiorstwa. Określa ona zdolność kierownictwa do maksymalizacji wykorzystania zasobów. Na tej podstawie banki mogą oceniać zdolność kredytową przedsiębiorstw i podejmować decyzje o finansowaniu ich rozwoju. Do oceny efektywności technicznej analizowanych przedsiębiorstw wykorzystano metody SFA (stochastic frontier analysis) oraz DEA (data envelopment analysis). Metoda SFA pozwoliła na ocenę całego rynku i sformułowanie ogólnych wniosków na temat zdolności kredytowej rosyjskich przedsiębiorstw handlu detalicznego. Metodę DEA wykorzystano w analizie wybranej grupy przedsiębiorstw i ich względnej efektywności. Wskazano możliwości zastosowania omawianych metod w przeprowadzanej przez banki ocenie wiarygodności kredytowej przedsiębiorstw. Przedstawione wyniki oceny efektywności technicznej są również użyteczne dla menedżerów przedsiębiorstw handlowych w Rosji.
Pobrania
Bibliografia
Assaf A., Barros C., Sellers-Rubio R. (2011), Efficiency Determinants in Retail Stores: A Bayesian Framework, “Omega”, vol. 39, no. 3, https://doi.org/10.1016/j.omega.2010.07.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.omega.2010.07.005
Bahtin K. V. (2009), Ocenka i sravnenie tehnicheskoj effektivnosti rossijskihnpromyshlennyh i torgovyh kompanij (Measuring and the comparing the technical efficiency of Russian manufacturing and trade companies), Working Paper BSP/2008/102R, New Economic School, Moscow.
Barros C. P. (2006), Efficiency Measurement among Hypermarkets and Supermarkets and the Identification of the Efficiency Drivers, “International Journal of Retail & Distribution Management”, vol. 34, no. 2, https://doi.org/10.1108/09590550610649795. DOI: https://doi.org/10.1108/09590550610649795
Butov A. M. (2017), Rynok roznichnoj torgovli produktami pitanija. 2016 g., Centr razvitija NIU VShE, Moscow, https://dcenter.hse.ru/data/2017/01/09/1115460812.pdf (accessed: 10.05.2018).
Deloitte (2017), Global Power of Retailing: The Art and Science of Customers 2017, http://www2.deloitte.com/global/en/pages/consumer-business/articles/global-powers-of-retailing.html (accessed: 11.05.2018).
Greene W. H. (1997), Frontier Production Functions (in:) M. H. Pesaran, P. Schmidt (eds), Handbook of Applied Econometrics, vol. II: Microeconometrics, Wiley-Blackwell, Hoboken.
Hwang R., Siao J., Chung H., Chu C. (2011), Assessing Bankruptcy Prediction Models via Information Content of Technical Inefficiency, “Journal of Productivity Analysis”, vol. 36, no. 3, https://doi.org/10.1007/s11123-011-0210-x. DOI: https://doi.org/10.1007/s11123-011-0210-x
Jiang P., Balasubramanian S. (2014), An Empirical Comparison of Market Efficiency: Electronic Marketplaces vs. Traditional Retail Formats, “Electronic Commerce Research and Applications”, vol. 13, no. 2, https://doi.org/10.1016/j.elerap.2013.11.003. DOI: https://doi.org/10.1016/j.elerap.2013.11.003
Koopmans T. C. (1951), Analysis of Production as an Efficient Combination of Activities, “Activity Analysis of Production and Allocation”, vol. 13.
Kwok H. L. (2013), Measuring the Distribution Efficiency of a Retail Network through Data Envelopment Analysis, “International Journal of Production Economics”, vol. 146, https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2013.08.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2013.08.008
Leibenstein H. (1966), Allocative Efficiency vs. x-efficiency, “The American Economic Review”, vol. 56, no. 3.
Russian Federation Federal State Statistics Service (2017), Retail Trade, Services to Population, Tourism, http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/enterprise/retail/# (accessed: 21.06.2018).
Sellers-Rubio R., Mas-Ruiz F. (2006), Economic Efficiency in Supermarkets: Evidence in Spain, “International Journal of Retail and Distribution Management”, vol. 34, no. 2, https://doi.org/10.1108/09590550610649803. DOI: https://doi.org/10.1108/09590550610649803
Thompson D. (2017), Causing the Retail Meltdown of 2017? “The Atlantic Daily”, 10 April, https://www.theatlantic.com/business/archive/2017/04/retail-meltdown-of-2017/522384/ (accessed: 6.11.2017).
Xavier J. M., Moutinho V. M., Moreira A. C. (2015), Efficiency and Convergence Analysis in a Women’s Clothing Retail Store Chain: Evidence from Portugal, “International Journal of Retail & Distribution Management”, vol. 43(9), https://doi.org/10.1108/ijrdm-06-2014-0077. DOI: https://doi.org/10.1108/IJRDM-06-2014-0077
Zhang W., Guo L. (2010), Analysis of Productivity and Efficiency Based on China’s Retail Listed Companies, 2010 3rd International Conference on Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering, Kunming, China, https://doi.org/10.1109/iciii.2010.42. DOI: https://doi.org/10.1109/ICIII.2010.42
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.